„Leginkább az olyan új feladatok serkentik az agyat, amelyek megoldása nem az ismert szabályokon és sémákon alapul.”
(Marianne Koch)
A tanulás az élet minden szakaszában kiemelten fontos, a mondás is úgy tartja, hogy „A jó pap holtig tanul.” Mi(ke)t lehetne tanulni idős korban?
A XXI. században elég széles tárház nyílik a harmadik korban élők számára is, már itt Magyarországon is egyre inkább szélesedik a paletta.
- A legelérhetőbb és a leginkább elterjedtebb a modern technikai eszközök elsajátítása, a számítógép, tablet, okostelefonok használata.
Széman Zsuzsa egy intervenciós kutatás tapasztalatairól számol be, ahol házi segítségnyújtást igénylő idősek számára megtanították a Skype használatát önkéntesek bevonásával. Az intervenciós modellprogram tanulsága szerint a nagyon idős, gondozásra szoruló idősek is képesek elsajátítani a számítógép kezelését és a Skype használatát, kellő motiváció birtokában és némi segítségnyújtással. - 2016-ban a 65–74 évesek 45% -a legalább hetente egyszer használta az internetet, érdekesség, hogy a 25–64 éves lakosság 82%-a. Magyarországon az arány 35 %, ahol infokommunikációs „analfabetizmus” jellemzi a 75 éven felüliek többségét. A legtöbb idős internethasználó Luxemburgban (88%), Dániában (81%) és Svédországban (80%) található, Bulgáriában a legalacsonyabb (12%) volt. Románia (13%) és Görögország (14%).
Magyarország nem sokkal marad le az EU átlagtól, viszont ha az északi országokat nézzük, tőlük igencsak messze állunk. - A nyelvtanulás is kiváló és hasznos lehetőségek a tanulásra és az agytornára is. Csetneki Sándorné Bodnár Ildikó ’Kulcsszavak: bátorság, önállóság – Gondolatok az érettebb korban történő nyelvtanulásról’ szóló cikkében gyakorlati módon taglalja a nyelvtanulás lehetőségeit, a nyelv kiválasztásától kezdve a szókincsfejlesztésen át a személyes motiváció fenntartásáig.
Szintén számtalan alternatíva közül lehet választani, nyelvtanfolyamok vagy magánoktatás, esetleg kellő önszorgalommal autodidakta módon az internet és könyvek segítségével, vagy az okostelefonok alkalmazása által (pl.: Duolingo), nagyobb városokban conversation club-ok alkalmain. - Hazánkban is egyre elterjedtebben az ún. szenior akadémiák vagy harmadik kor egyetemei.
Rendkívül sok előnye van annak, ha rendszeresen és tudatosan tornáztatjuk az agyunkat. A szellemi frissesség igazán nagy érték idős korban, ezt talán az tudja igazán, aki találkozott már demens beteggel. Sajnos az élet annál bonyolultabb, hogy egyértelműen ki tudjuk mondani: ha szellemileg aktív maradsz, nem leszel demens, azonban lehet befolyásolni a betegség kialakulását. Igen, többek között tanulással, agytornával. A prevenció mindig az elsődleges!
További hozománya is van az élethosszig tartó tanulásnak. Dr. Kálmán Anikó szerint az életen át tartó tanulás a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem egyik leghatékonyabb eszköze.
„Az időskori tanulás egyben „fiatalságunk záloga” is. A gerontológiai kutatásokból ismert, hogy azok az idősek, akik megőrzik társadalmi kapcsolataikat, mozgékonyak és nyitottak maradnak, teljesebb öregkorra számíthatnak.” (Bajusz Klára és Jászberényi József)