Montessori módszer a demencia ellátásban I.

„Montessori nevelési rendszerének minden mozzanata a képességek fejlesztésére a valóság megismerésére, az ember megbecsülésére, a kölcsönös segítségnyújtásra, a tudás, a szépség szeretetére és összefoglalóan a humanizmusra irányul.” [B. Méhes Vera]

A Montessori alternatív pedagógiai módszer egyre népszerűbb hazánkban is, de vajon Maria Montessori szellemi hagyatéka hogyan alkalmazható a demencia ellátás területén?

Maria Montessori 1870. augusztus 31-én született, és első olasz nőként szerzett orvosi diplomát. Életét a kutatásnak, a tudománynak szentelte, pedagógiája, nem pusztán egy új módszert adott, hanem egy teljesen új szemléletet is, amely nemcsak a kisgyermekek nevelésében hasznosak, hanem egy életen át irányt mutathatnak: a világ megismerése, a gyakorlati életre való tanítás és a gyakorlati életben való megtartás által.

Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül kerül bemutatása egy-egy Montessori elv és annak a demencia ellátás területén való alkalmazhatósága:

Montessori elv: „A gyermek személyiségének tisztelete. A gyermek adottságai, fejlettségi szintje, haladási tempójának állandó figyelembevétele. Azt kell megfigyelni, hogy a gyerek hogyan tanul és ehhez kell a megfelelő körülményeket biztosítani.”[1]

Adaptációja a demencia ellátásban: Az demens ember tisztelete. A demens (idős) adottságai, jelenlegi képességi szintjének figyelembevétele, amely megfelelő tevékenység által a legtovább szinten tartható.  Azt kell megfigyelni, hogy a demens milyen tevékenységeket tud és csinál szívesen és ehhez kell a megfelelő körülményeket biztosítani.

 

Montessori elv: A gyerek iránti szeretetnek, kedvességnek abban kell megnyilvánulnia, hogy meglássuk és megérezzük, hogy mire van szüksége és igénye, és ezt az igényt elégítsük ki. [2]

 

Adaptációja a demencia ellátásban: A demens iránti szeretetnek, kedvességnek abban kell megnyilvánulnia, hogy meglássuk és megérezzük, hogy mire van szüksége és igénye a demenciával élőnek, és erre az igényre reagáljunk.

 

Montessori elv: „Az eszközökkel játszva-dolgozva az óvodások megismerik az anyagi világ alapvető tulajdonságait (szín, súly, hang, forma, felszín, mérték,…stb.)2

Adaptációja a demencia ellátásban:  Az eszközöket használva a demensek megőrzik az anyagi világ alapvető tulajdonságait, ezáltal nem érzi magukat kívülállónak, kiszakítottnak a való életből.

 

Milyen Montessori ihletésű tevékenységet használhatunk a mindennapokban, amitől a demenciában élő megőrizheti önbecsülését, értékességét, hasznosságát és önállóságát!?

1) Zokniválogatás, zoknipároztatás

2) Konyharuhák, textilzsebkendők, kendők szétválogatása

3) Konyharuhák, textilzsebkendők, kendők összehajtása

4) Gombválogatás (pl.: színek szerint)

5) Evőeszközök elpakolása, szétválogatása (kanál, villa, kiskanál, kenőkés)

6) Kockacukor átpakolása a dobozból egy másik edénybe csipesz használatával

7) Narancslé készítése kézi citromfacsaró segítségével

8) Babszemezgetés, babszemek kiválogatása

9) Ruhacsipeszek csíptetése

10) Egyszerűbb sütemények készítése (pl. kókuszgolyó)

További Montessori ihletésű eszközök:

Érzékelő párna
  • Demens betegek részére egy speciális foglalkoztatási, terápiás eszköz
  • Élénk színei és a párnák különböző mintái és textúrái vizuális és tapintható stimulációt nyújtanak
  • Hozzájárul a taktilis érzékenység megtartásához
  • Ágyhoz kötött betegeknél is alkalmazható
  • Kézzel készített, magyar termék
  • Tartalma: 10 pár 9x9 cm-es párna, 1 darab tárolózsák, részletes leírás

Források:

[1] B. Méhes Vera: Mária Montessori pedagógiai rendszeréről in Alternatív pedagógiák, Nevelésért szövetség Debrecen 1994.

[2] Alternatív óvodapedagógiai törekvések Magyarországon II. Magyar Óvodapedagógiai Egyesület 1995)

Dementia – Taking action the Montessori way

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .