Tevékenységi lista demenciával élők részére

Az alábbi felsorolás olyan tevékenységeket mutat be, melyek a ​​demencia különböző szakaszaiban hasznosíthatóak. Az alábbi ötletek inspirációt adhatnak, amelyek beilleszthetőek demens hozzátartozójának vagy gondozottjának a mindennapjaiba, a jelenlegi képességi szintjéhez és érdeklődési köréhez mérten.

Írnom sem kell, hogy a tevékenységek ismételhetőek, mivel a demens betegek nem emlékeznek rá, tehát ne érezze kényszernek, hogy minden nap kell valami újdonság. A rugalmasság rendkívül fontos, ha nincs kedve egy adott tevékenységhez, akkor  egy másik nap újra meg lehet próbálni.

  1. Felnőtt színezők

    Manapság nem hiába népszerűek a felnőtt színezők, ugyanis számos jótékony hatással bírnak: remek időtöltés, sikerélményt ad,  kiváló stresszoldó, koncentrációfejlesztő és szinten tartja a motorikus képességeket is. A letöltési oldalon is találhatóak kifestők, illetve a webáruházban is.

  2. Fagyöngy fűzés


    Az élénk színű gyöngyök vizuális és tapintási stimulációt nyújtanak, valamint gyakorlást biztosítanak a kezek és az ujjak számára, a felfűzési folyamat pedig segít fenntartani a kéz-szem koordinációt.

     

    Nagyméretű gyöngyök

  •  

3. Termések festése (toboz, makk, dió… stb.)

Nagyon egyszerű a kivitelezése, mégis szemet gyönyörködtető sikerélményt ad. Karácsony közeledtével érdemes ezüst és/vagy aranyszínű akrilfestékkel dolgozni. 

4. Nyomdázás

Igazán egyszerű és élvezetes elfoglaltság.
A nyomdák felfedezése után létrehozhatunk egy kis feladatlapot is, sorparancsokkal. (Milyen minták, milyen színnel ismétlődjenek.) Fejleszti a koncentrációt és a megfigyelőképességet.

Fa nyomdaszett és már a karácsonyi mintás nyomdaszett is elérhető. 😉 

5. Számos bingó

Könnyed kikapcsolódás, mely segít a számok gyakorlásában. A Letöltési oldalon is található egy számos bingó, ‘Bingo 1’ néven. 

Ha szeretnénk ajándékba venni, amihez még számkerék is jár, akkor ezt ajánlom

6. Zenés bingó 

Bingó és zene? Tökéletes párosítás! Játék, kikapcsolódás, zenei élmény és nosztalgia egyszerre!

A részletes leírás ide kattintva elérhető.

7. Irányított beszélgetés, nosztalgia, emlékdoboz

Elevenítsük fel a régmúltat, ehhez ajánlok egy általános emlékdoboz készítését, amibe tehetünk régi pénzt, bélyegeket, képeslapokat, újságokat, konyhai eszközöket, retró élelmiszer csomagolásokat…stb. Ezek az eszközök vizuális módon is segítenek felidézni a kedves emlékeket.

8. Felolvasás, versolvasás

Ki a kedvenc írója, költője? Mi a kedvenc regénye? Olvassunk fel ezekből. Régi újságokból, magazinokból is szemezgethetünk, mely szintén jó beszélgetésindító.

9. Magyar kártyával játékok

A Kerekerdő vagy a Piros papucs a legegyszerűbbek, de játszhatunk Csapd le, csacsi!-t,  Zsírt vagy éppen Svindlit is. Érdeklődjünk, hogy milyen játékokat ismer magyar kártyával és elevenítsük fel közösen!

10. Találós kérdések

 A 24 kérdésből álló kvízt kétféle módon is feltöltésre került a Foglalkoztatási feladatok közé. Az első verzió felolvasásra, míg a második kitöltésre javasolt. Az elsőben ki vannak jelölve a megoldások, míg a kitöltésre szánt nagyobb betűtípussal készült.

11. Közös séta

A mozgás fontossága nem kérdés, azonban, ha nincs mód a közös sétára, száraz idő esetén mindenképpen érdemes a szabad levegőn tartózkodni, még egy rövid időre is. 

12. Átmozgató torna

Egyszerű szem-, nyak-, és válltorna, labdázás.

Az Aktív időskor – Fizikai aktivitást segítő szabadidős tevékenységek című bejegyzésből lehet szemezgetni a gyakorlatok között. 

13. Digitalizáció:

Ha esetleg tudja kezelni az okostelefont vagy tabletet, segítsünk neki olyan hasznos oldalakat és alkalmazásokat találni, amelyek hozzájárulnak hasznosan tölteni a szabadidejét. Pl.: online memóriakártyaonline kvízonline szókereső.

(Érdekes tanulmány: Skype az idősgondozásban: egy intervenciós kutatás tapasztalatai)

14. Szókereső foglalkoztató minifüzet

25+1 szókeresőt tartalmaz, melyben a témakörök az idősödő korosztály érdeklődési lettek szabva. IDE KATTINTVA elérhető.

15. Keresztrejtvény foglalkoztató minifüzet

25+1 egyszerűsített keresztrejtvényt tartalmaz, amely kiváló agytorna. Részletes leírás ITT található. 

16. Tevékeny táska

A Tevékeny táska  különleges tapintású és egyedi vizuális stimulációt kínál demenciával élők és Alzheimer-kóros betegek számára. Az eszköz használata egy olyan terápiás tevékenység, amely hasznos figyelemelterelést okoz, továbbá segít megtartani a különböző mindennap tevékenységekhez kapcsolódó feladatokat, (például cipzárt, gombot és tépőzárat használni), javítva és szinten tartva ezzel a finommotoros készségeket.

Videó a termékről: https://www.youtube.com/watch?v=kb67-Eq1O1M

17. Családi fotóalbumok nézegetése

A közös beszélgetés, a múltidézés és nosztalgia rendkívül fontos. Kérjük, hogy meséljen gyerekkoráról, szüleiről és mindazokról, akik fontos szerepet töltöttek be az életében.

18. Virágokat gondozni, locsolni

A hétköznapi tevékenységek végzése növeli az önbecsülést. Amibe csak lehet, vonjuk be a demens betegeket.

19. Kedvenc zenéiből lejátszási lista készítése

“Olyan dalokkal érdemes dolgozni, amely az idősek 10 és 30 éves koruk között hallgattak, ugyanis ezek segítenek a leginkább felidézni a meghatározó emlékeket, és gondolatban visszarepülni a fiatalkori helyszínekre.”
(Olvasható Kardos Eszter cikkéből)

20. Régi mesék nézése

Egy kis segítségnyújtás ebben a bejegyzésben.

 

21. Érzékelő párna

  • A színes, kellemes tapintású, textilből készült párnák  kiváló tevékenységet jelentenek demenciában élők számára.
  • Demens betegek részére egy speciális foglalkoztatási, terápiás eszköz
  • Élénk színei és a párnák különböző mintái és textúrái vizuális és tapintható stimulációt nyújtanak
  • Hozzájárul a taktilis érzékenység megtartásához
  • Ágyhoz kötött betegeknél is alkalmazható
  • Kézzel készített, magyar termék
  • Tartalma: 10 pár 9×9 cm-es párna, 1 darab tárolózsák, részletes tevékenységek leírás
Érzékelő párna

22. Hímzés

A kézimunkának számos jótékony tulajdonsága van. Először is segít az önbecsülés megtartásában, relaxáló hatása van, segít a finommotoros képességek szinten tartásában és természetesen az alkotás öröme sem elhanyagolható tényező.

23. Horgolás

 “Amikor koordinált mozdulatsort hajtunk végre, akkor agyi kapacitásaink jelentős részét erre fordítjuk. Minél összetettebb a feladat, annál nagyobb kapacitást foglal le, és annál kisebb tere marad a rossz gondolatoknak “. Számos helyen depressziós páciensek kezelésében is jó eredménnyel alkalmazzák a horgolás-terápiát.” –  olvasható Meskok – Horgolt design oldalán.

24. Hangoskönyv hallgatás

25. Memóriakártyázás

Személy szerint az egyik kedvencem. Nem muszáj az egész paklival játszani, a demencia stádiumának megfelelően válasszuk ki, hogy hány lappal is játsszuk a memóriatréninget.

26. Puzzle

A puzzle előnyei: stimulálja az agyat, segíti a koncentrációt, a logikus gondolkozást és a problémamegoldást is.
A webáruházban elérhető kirakók IDE kattintva érhető el. 

27. Erdőfürdőzés

“A japánok sinrin-jokunak, azaz erdőfürdőzésnek, nevezik a természetben töltött időt, amely a kutatások szerint csökkenti a stresszt, helyrebillenti a vérnyomást és erősíti az immunrendszert.

Mára már számos tudományos kísérlet igazolja, hogy az erdőfürdő:

  • erősíti a legyengült immunrendszert,
  • csökkenti a szervezet stressz-szintjét,
  • helyrebillenti a vérnyomást,
  • csökkenti a vércukorszintet,
  • javítja a vérkeringést és az anyagcserét,
  • javítja a koncentrációs képességet és a memóriát,
  • növeli a természetes ölősejtek számát (ezek a sejtek veszik fel a harcot a daganatokkal és a fertőzésekkel),
  • csökkenti a feszültség-szorongás, a düh és a fáradtság-zavarodottság értékeit,
  • elősegíti a szervezet relaxáltságát,
  • segíti az alvásunkat. ” [Forrás: Index]

28. Süteménysütés

Régi és új recepteket  is érdemes kipróbálni. Linzertészta, mézeskalácssütés, melyeket közösen is el lehet készíteni, díszíteni. 

29. Régi újságok olvasása

Ha van lehetőségünk régi újságokhoz jutni mindenképpen forgassuk át alaposan. Nosztalgia és kiváló beszélgetésindító is.

30. Teadélelőtt, teadélután 

“Azoknak az alanyoknak, akik hetente legalább négyszer teáztak az elmúlt 25 évben, az agyterületei sokkal hatékonyabb módon, szervezettebb rendszerben kapcsolódtak egymáshoz. Az eredmény független volt attól, milyen fajta teát ittak a vizsgált személyek, a zöldtea, oolong és fekete tea esetében is ugyanazok az előnyös hatások mutatkoztak.” [Bővebb információ: Marie Claire: A tea az agy egészségét is megvédheti]

(Hamarosan +10 tevékenységgel bővül a lista.)

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .