Foglalkoztatás a házi segítségnyújtásban

Most nem arról szeretnék írni, hogy mi tartozik a szociális segítés és a személyi gondozás közé, hanem a kliensközpontú  ellátás fontosságát szeretném kiemelni, gyakorlatias tanácsokat adva.
A gondozás az idős ellátás egyik része, de a másik része sem elhanyagolható, mégpedig az idősek mentálhigiénéje, lelki egészségvédelme. A gondozást is  megkönnyíti a megfelelő mentális állapot és ápolás. 

Az első és legfontosabb a gondozott megismerése. Nyilvánvalóan első körben a betegségeit, gyógyszereit, és a már körülötte kialakult rutint kell elsajátítani, de meg kell ismerni a gondozott személyiségét is (és nem csupán a jelenlegit, ha demens betegről van szó, mivel a betegség a személyiség megváltozásával is jár(hat).
Lehetőség szerint végezzünk személyes igényfelmérést, de a családtagoktól is beszerezhetjük a kellő információkat, de a legfontosabb: mi magunk is akarjuk megismerni a gondozottunkat és az igényeit, hogy milyen dolgok vidítják fel és az ágyneműhúzás mellett legyen meg a kellő nyitottság is az illető mentális gondozására.
Derítsük ki, hogy miket szeretett a szabadidejében csinálni, milyen kedves emlékeket őriz, gyűjtött-e valamit. A környezet is beszédes, figyeljük meg, hogy van-e nagy kert, vannak-e virágok, varrógép az asztalon.

Házi gondozói erények: 
Megfigyelés. Megismerés. Türelem és szeretet.

Például:
Akinek a kert volt a mindene, kérdezzük ki a kertművelésről, kérjünk tanácsokat, tippeket a veteményezéshez. Ha már bent fekvő, vigyünk be neki friss zöldséget és gyümölcsöt. Borsószezonban vigyünk be borsót és figyeljük meg, hogy mit kezd vele. Tudja-e: ki kell bontania, és, hogy hogyan kell kibontania. Várjunk és figyeljünk, lehet meg is lepődünk egy-egy jól sikerült mozdulaton. Csak akkor avatkozzunk be, amikor úgy érzékeljük, hogy segítségre van szükség, megelőzve ezzel a frusztrációt és természetesen a dicséret se maradjon el. 

Ha gyönyörű virágoskertje volt, amit nagy precizitással gondozott, legyen ez a beszélgetések fókuszában. Melyek a kedvencei, vigyünk be a lakásba is 1-1 szálat, engedjük, hogy megérintse, megszagolja, meséljen róluk.

Általában ezek a figyelmes apróságok jelentenek a legtöbbet. Tartsuk az ellátottakat közel a valós életükhöz, környezetükhöz, természetesen a megfelelő kereteken belül.

További ötletek, amelyeket beépíthetünk az ottlétek alatt:

1. Közös éneklés

Kik a kedvenc előadói? Mi a nótája? Eljátszhatjuk a saját “Önök kérték” című műsorunkat is. Kérjen dalokat szeretteinek, majd közösen hallgassuk meg és énekeljünk! Esetleg készíthetünk egy lejátszási listát is kedvenc zenéiből.

“Kutatások szerint a zene sokat javíthat az időskori hanyatlással küzdők szellemi állapotán és közérzetén, sőt a kezelés hirdetői szerint rendkívül sokoldalúan segít. Egyrészt a zene értelmet adhat az együtt töltött időnek, és élvezetesebbé teszi a szociális interakciókat, főleg azoknál, akik a demencia előrehaladott állapotában vannak, és nehezen kommunikálnak a környezetükkel. Másrészt a zeneszó megkönnyíti a kapcsolatteremtést és a másokra való odafigyelést, valamint a szituációkban való aktív részvételt, továbbá segít a zenehallgatóknak megerősíteni az identitásukat, kapcsolatban maradni a világgal és önmagukkal.
A zene a mentális betegségek tüneteit is enyhítheti a terápia hívei szerint: csökkenti a szorongást, javítja a közérzetet, csökkenti a szociális elzártságot, növeli az önbizalmat.
Olyan dalokkal érdemes dolgozni, amely az idősek 10 és 30 éves koruk között hallgattak, ugyanis ezek segítenek a leginkább felidézni a meghatározó emlékeket, és gondolatban visszarepülni a fiatalkori helyszínekre.” (Olvasható Kardos Eszter cikkéből)

(Kapcsolódó bejegyzések: Zenefelismerés, Zenei kihívás – zenei barangolás, Magyar népdalok , Őszi daloké )

2. Irányított beszélgetés, nosztalgia

Elevenítsük fel a régmúltat, ehhez ajánlok egy általános emlékdoboz készítését, amibe tehetünk régi pénzt, bélyegeket, képeslapokat, újságokat, konyhai eszközöket, retró élelmiszer csomagolásokat…stb. Ezek az eszközök vizuális módon is segítenek felidézni a kedves emlékeket.

Esetleg nyomtassunk ki régi képeket, amit le is laminálhatunk tartósságuk miatt, illetve a kolléganők is használhatják. 

3. Felolvasás, versolvasás

Ha látunk könyveket, versesköteteket a lakásban, vegyük elő őket és olvassunk fel belőlük. Régi újságokból, magazinokból is olvashatunk, mely szintén jó beszélgetésindító.

4. Egyszerű kártyajátékok:

Magyar kártyával a kerekerdő vagy piros bugyi, de akár memóriakártyázhatunk is.

5. Egyszerű társasjátékok:

Dominó, amőba, malom, dáma. 

6. Találós kérdések:

Hamarosan feltöltésre kerül a Foglalkoztatási feladatok közé. A 24 kérdésből álló kvízt kétféle módon is feltöltésre került. Az első verzió felolvasásra, míg a második kitöltésre javasolt. Az elsőben ki vannak jelölve a megoldások, míg a kitöltésre szánt nagyobb betűtípussal készült.

7. Közös séta:

A mozgás fontossága nem kérdés, azonban, ha nincs mód a közös sétára, jó idő esetén mindenképpen levegőztessük a kertben, a teraszon vagy az erkélyen. Ilyenkor a foglalkozás is végezhető szabadtéren. 

8. Átmozgató torna:

Egyszerű szem-, nyak-, és válltornát is beilleszthetünk a találkozások alkalmával. 

Az Aktív időskor – Fizikai aktivitást segítő szabadidős tevékenységek című bejegyzésből lehet szemezgetni a gyakorlatok között. 

9. Kézmasszázs:

Fekvő betegeknél jól alkalmazható, főként az érintés fontossága miatt igen ajánlott. (Részletes leírás hamarosan.)

10. Digitalizáció:

Ha az ellátottunk használ okostelefont vagy tabletet, segítsünk neki olyan hasznos oldalakat találni, amelyek segítenek hasznosan tölteni a szabadidejét. Pl.: online memóriakártya, online kvíz, online szókereső.

(Érdekes tanulmány: Skype az idősgondozásban: egy intervenciós kutatás tapasztalatai)

11. Szókereső foglalkoztató minifüzet

25+1 szókeresőt tartalmaz, melyben a témakörök az idősödő korosztály érdeklődési lettek szabva.

12. Letölthető foglalkoztató feladatok

Válogassunk a letölthető feladatok közül, amit akár házi feladatként is odaadhatunk és a következő alkalommal közösen ellenőrizhetjük le a megoldásokat.

TIPP:

Amikor megérkezünk az ellátottunkhoz, akkor adhatunk neki olyan elfoglaltságokat, ami addig leköti, amíg mi például közreműködünk a lakókörnyezeti higiénia megtartásában. Milyen tevékenységek lehetnek ezek? Pl.: gombválogatás, szövegmásolás/versmásolás, puzzle kirakása (képeslapot vagy egy nagyobb képet szétdarabolunk, beletesszük egy borítékba és kész is az egyszerű és nagyszerű elfoglaltság, ráadásul kis helyen is elfér és többször is fel tudjuk használni, természetesen a higiéniai szabályok betartásával), babszemezgetés. 

 

Meglévő képességeinek megtartása!

Ha még tud az ellátottunk hímezni, horgolni, támogassuk benne. Motiváljuk, dicsérjük és segítsük mindezen tevékenységeit.

Amit kerüljünk: pletyka, intrika, amely ingerlékennyé és instabillá teheti az idős személyt.

A házi gondozó számomra egy olyan magántanár, aki minden erejével azon dolgozik, hogy ne csak kiszolgálja a gondozottját, hanem attitűdjével és személyre szabott figyelmességével megtartja gondozottját a valós életben. 

Kapcsolódó bejegyzések:

11+1 tipp, avagy hogyan tudunk a demenciával élőkön segíteni a mindennapokban

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .