Aktív időskor – Az élethosszig tartó tanulás

„Leginkább az olyan új feladatok serkentik az agyat, amelyek megoldása nem az ismert szabályokon és sémákon alapul.”
(Marianne Koch)

A tanulás az élet minden szakaszában kiemelten fontos, a mondás is úgy tartja, hogy „A jó pap holtig tanul.” Mi(ke)t lehetne tanulni idős korban?
A XXI. században elég széles tárház nyílik a harmadik korban élők számára is, már itt Magyarországon is egyre inkább szélesedik a paletta.

  •     A legelérhetőbb és a leginkább elterjedtebb a modern technikai eszközök elsajátítása, a számítógép, tablet, okostelefonok használata.
    Széman Zsuzsa egy intervenciós kutatás tapasztalatairól számol be, ahol házi segítségnyújtást igénylő idősek számára megtanították a Skype használatát önkéntesek bevonásával. Az intervenciós modellprogram tanulsága szerint a nagyon idős, gondozásra szoruló idősek is képesek elsajátítani a számítógép kezelését és a Skype használatát, kellő motiváció birtokában és némi segítségnyújtással.
  • 2016-ban a 65–74 évesek 45% -a legalább hetente egyszer használta az internetet, érdekesség, hogy a 25–64 éves lakosság 82%-a. Magyarországon az arány 35 %, ahol infokommunikációs „analfabetizmus” jellemzi a 75 éven felüliek többségét. A legtöbb idős internethasználó Luxemburgban (88%), Dániában (81%) és Svédországban (80%) található, Bulgáriában a legalacsonyabb (12%) volt. Románia (13%) és Görögország (14%).
    Magyarország nem sokkal marad le az EU átlagtól, viszont ha az északi országokat nézzük, tőlük igencsak messze állunk.
  •   A nyelvtanulás is kiváló és hasznos lehetőségek a tanulásra és az agytornára is. Csetneki Sándorné Bodnár Ildikó ’Kulcsszavak: bátorság, önállóság – Gondolatok az érettebb korban történő nyelvtanulásról’ szóló cikkében gyakorlati módon taglalja a nyelvtanulás lehetőségeit, a nyelv kiválasztásától kezdve a szókincsfejlesztésen át a személyes motiváció fenntartásáig.
    Szintén számtalan alternatíva közül lehet választani, nyelvtanfolyamok vagy magánoktatás, esetleg kellő önszorgalommal autodidakta módon az internet és könyvek segítségével, vagy az okostelefonok alkalmazása által (pl.: Duolingo), nagyobb városokban conversation club-ok alkalmain.
  •  Hazánkban is egyre elterjedtebben az ún. szenior akadémiák vagy harmadik kor egyetemei.

Rendkívül sok előnye van annak, ha rendszeresen és tudatosan tornáztatjuk az agyunkat. A szellemi frissesség igazán nagy érték idős korban, ezt talán az tudja igazán, aki találkozott már demens beteggel. Sajnos az élet annál bonyolultabb, hogy egyértelműen ki tudjuk mondani: ha szellemileg aktív maradsz, nem leszel demens, azonban lehet befolyásolni a betegség kialakulását. Igen, többek között tanulással, agytornával. A prevenció mindig az elsődleges!
További hozománya is van az élethosszig tartó tanulásnak. Dr. Kálmán Anikó szerint az életen át tartó tanulás a társadalmi kirekesztés elleni küzdelem egyik leghatékonyabb eszköze.

„Az időskori tanulás egyben „fiatalságunk záloga” is. A gerontológiai kutatásokból ismert, hogy azok az idősek, akik megőrzik társadalmi kapcsolataikat, mozgékonyak és nyitottak maradnak, teljesebb öregkorra számíthatnak.” (Bajusz Klára és Jászberényi József)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .